dissabte, 27 de març del 2010

Queixa al Síndic de Greuges de la Comunitat Educativa de l'IES Miquel Tarradell

Segons s'assenyala a la pàgina web del Síndic de Greuges la missió d'aquest és garantir el dret de totes les persones a una bona administració, atendre amb independència i objectivitat les queixes i consultes de persones i col·lectius i fer recomanacions a les administracions i empreses de serveis d'interès públic quan aquestes vulneren drets i llibertats.

L'alumnat de l'IES Miquel Tarradell va presentar fa uns dies una queixa amb motiu de la supressió dels estudis de batxillerat en el centre. Aquesta tarda s'ha lliurat una altra queixa elaborada pel professorat amb el vistiplau de famílies, entitats, etc. El text d'aquesta segona sol·licitud presentada com a "Comunitat Educativa de l'IES Miquel Tarradell" és el que segueix.

Senyor Rafael Ribó i Massó,

El passat 11 de març el Consorci d’Educació comunicava a l’
IES Miquel Tarradell que progressivament es suprimirien els estudis de Batxillerat al nostre centre. Aquesta mesura afecta als 21 centres d’una sola línea de Batxillerat a Barcelona per motius de rendibilitat econòmica i sembla voler anticipar un canvi de model en l’oferta educativa del la ciutat, sense haver estat sotmès a la participació del territori, ni de les diferents zones educatives de Barcelona.

Com a Comunitat Educativa de l’
IES Miquel Tarradell considerem que aquesta supressió seria un procés difícilment reversible que menyscabaria la capacitat del centre, Premi Catalunya d'Educació 2005, per desenvolupar un projecte educatiu públic de qualitat i atractiu per a les famílies del barri del Raval. Aquesta supressió obstaculitzaria greument tots els esforços que des de fa anys s'han fet al Centre per la cohesió social i per assegurar la igualtat d'oportunitats educatives.

A l'any 2008 es feia públic l'informe del Síndic de Greuges sobre segregació escolar. Aquest informe,
sobradament conegut, alertava sobre la importància de combatre la segregació escolar, producte de la concentració escolar de població en situació de risc d'exclusió. Des del nostre punt de vista, la conseqüència més immediata i perillosa de la supressió del Batxillerat al Centre seria l'agudització d'una segregació ja existent a Instituts com el nostre. Els estudiants, i les seves famílies, amb expectatives altes de seguir els seus estudis al Batxillerat (un tant per cent altíssim, com demostren estudis fets a Centres de les nostres característiques d'altres països o del nostre) buscarien ja a 1er. d'ESO un centre que els assegurés la seva permanència durant tota l'etapa de l'ESO i el Batx. i abandonarien l'IES Miquel Tarradell progressivament.

Les
conseqüències d'aquest abandó han estat ja fa temps prou analitzades i estudiades pels experts en segregació escolar: agreujar l'anomenat efecte composició, és a dir, marcar la composició social i acadèmica del centre, influint significativa i negativament en les expectatives i, per tant, els aprenentatges del seu alumnat. La composició del Centre afecta de manera indiscutible sobre el nivell de coneixements finals i si el nivell general és baix, alumnes i professors s'adapten “a la baixa”. De manera irreversible, un Centre on ja es concentra població en situació de risc d'exclusió social, esdevindria de manera encara més punyent, un Centre doblement segregat, posant en marxa novament una dinàmica que contribuiria a reproduir un nou procés de segregació escolar en lloc de frenar el ja existent.

La continuïtat dels estudis de batxillerat a
l'IES Miquel Tarradell representa un “valor afegit” del centre que permet persistir en la nostra feina per la cohesió social al barri del Raval. Entenem que tenir en un mateix edifici, una illa educativa: educació infantil, primària, secundària obligatòria, batxillerat i cicles formatius és una forma de potenciar i augmentar el número d'alumnes que segueixen estudis postobligatoris i que, fer desaparèixer els estudis de Batxillerat, presentaria una discontinuïtat innecessària i contrària als interessos de les famílies del barri. Per altre costat, hem de tenir en compte una altra circumstància: la majoria dels nostres alumnes de batxillerat són alumnes del Centre des de 1er. d'ESO i, donat el seu perfil, el lligam amb l'Institut té un pes determinant en la seva decisió de continuar els seus estudis cursant Batxillerat.

La seva supressió es traduiria en una potenciació de desigualtats ja existents en les oportunitats educatives dels nostres alumnes i,
conseqüentment, en potencials desigualtats socials constituint tot això una vulneració dels seus drets. Tanmateix s’evidencia que les decisions sobre el tancament de línies per part del Consorci d’Educació tendeix a seguir criteris econòmics obviant l’impacte negatiu sobre la xarxa educativa i social.

Per altre costat, creiem que aquesta proposta és inaplicable en virtut d’allò que preveu la resolució
EDU/107/2010 de 27 de gener que aprova les normes de preinscripció i matrícula. Aquesta resolució preveu en el seu punt 2.2 que el centre ha de fer la reserva de plaça corresponent per a aquells alumnes procedents del curs anterior i els alumnes que hagin de romandre un any més en el mateix curs, i en el punt 5.3 preveu que els alumnes d’un centre no han de presentar preinscripció per cursar batxillerat en el propi centre.

No cal anar gaire lluny per a trobar un marc de referència prou autoritzat per als nostres arguments. Es tracta del document “Instruccions per a
l'organització i el funcionament dels Centres per al curs 2009-10 (novetat)” que al seu punt 2.3 contempla com a objectiu prioritari

...“promoure l'equitat a fi d'evitar qualsevol tipus de marginació:

Cal promoure l'equitat per poder assolir la igualtat en les
possibilitats i el ple desenvolupament de les potencialitats de cada infant o jove a fi d'evitar qualsevol tipus de marginació i exclusió. Amb aquest objectiu cal crear en els centres educatius les condicions que facin efectiva la igualtat d’oportunitats per accedir a una educació de qualitat.
Per assolir aquest objectiu el centre ha de:
Garantir la integració escolar i social de tot l’alumnat, amb una atenció especial a l’alumnat amb més risc d’exclusió social i vetllar per obtenir-ne el màxim rendiment escolar. A aquests efectes, convé utilitzar totes les eines disponibles i mostrar expectatives positives respecte a les
possibilitats d’aquest alumnat.”

És per tot això que com a Comunitat Educativa volem exposar al Síndic de Greuges el nostre rebuig a aquesta mesura que no garanteix el dret a l’educació en igualtat d’oportunitats i que posa en perill l’equitat i la cohesió social d’un barri, el Raval, on aquestes premisses són
imprescindibles per tal d’evitar la segregació ja existent; i sol·licitem la seva intervenció per tal de frenar la supressió dels estudis de Batxillerat al nostre Centre.

Comunitat Educativa
IES Miquel Tarradell
Barcelona, 27 de març de 2010.

3 comentaris:

  1. Esperem que el Síndic faci alguna cosa! Ànims.

    ResponElimina
  2. Segons diu al principi d'aquesta mateixa entrada (fent referència a la web del síndic) la seva feina és... atendre amb independència i objectivitat les queixes i consultes de persones i col·lectius i fer recomanacions a les administracions quan aquestes vulneren drets i llibertats.

    Ja veurem quan triga en respondre el Sr. Ribó i que ens diu! (?)

    ResponElimina
  3. El Síndic ja porta uns quants anys alertant sobre els efectes de la segregació escolar. De fet, és dels pocs que s'en recorda de nosaltres i de manera persistent presenta informe darrera informe sobre el tema.
    La situació del Tarradell i d'altres instituts afectats és una mostra més del que significa deixar la educació d'un pais en mans d'un economista i d'altres que no portaran mai als seus fills als nostres instituts. Si ens treuen el batxillerat, espero veure'ls fent cua a la porta del meu institut, amb els seus hereus i les seves pubilles frisant per matricular-los. Que s'afanyin! no sigui es quedin sense places!
    Francesc

    ResponElimina

9 Coses que puc fer ara mateix...

  1. Fer-me amic/amiga dels grups creats a Facebook i My Space
  2. Fer-me seguidor/a del bloc de la Plataforma
  3. Subscriure'm al canal web del bloc
  4. Escriure comentaris a les entrades del bloc. Totes les opinions són valuoses.
  5. Enllaçar el bloc de la Plataforma.
  6. Recollir signatures i enviar-les a l'IES M. Tarradell
  7. Imprimir cartells (1, 2) i enganxines i repartir-los per tot arreu.
  8. Enviar dades, informació i notícies a la nostra bústia de c.e.
  9. Difondre la nostra causa i sensibilitzar al món mundial.